Dette indlæg er måske ikke helt aktuelt lige nu Hukommelse, styring, kontrol

– om ikke andet så giver det en viden, til du næste gang skal holde ferie.

Den øvelse jeg omtaler kan bruges i mange situationer.

Måske ikke er det ikke lige dig, måske kender du andre som oplever det her.

Nogle gange opstår stress faktisk før ferien. Der er tusind ting at gøre før, der er klar til ferie.

Det kan være på arbejdet, der skal være rent bord eller ting, der skal overdrages til andre. Ja, du har måske selv lige nogle eksempler.

Det kan være i hjemmet, hvor der skal gøres klar til afgang, der skal planlægges, hvilket også kan været dejlig opvarmning, forventningens glæde; men er der for mange uoverensstemmelser, ryger noget af glæden og måske skaber det lidt dårlig stemning.

Har du haft tidligere oplevelser af ferier,

som ikke helt er levet op til forventninger og dermed skabt nogle skuffelser, kan det faktisk godt påvirke dig. Skabe en ubevidst følelsesmæssig stress i dig.

Det kan også være, at du har nogle ting eller personer, du på forhånd forventer vil være på en bestemt måde, som gør, at du har modstand på ferien. Det skaber også ubevidst følelsesmæssig stress i dig.

Eks. Jeg underviste for år tilbage en ung pige Trine,

som fortalte, at hun skulle på en ferie med sin kæreste og hans familie og virkelig gruede for det og allerhelst ville undslå sig. På spørgsmålet om hvad eller hvem, der gav størst udfordring, var svaret – kærestens mor. Vi talte om, at det vi dømmer hos andre, ofte er noget, vi selv kender og dømmer hos os selv. Vi talte lidt om, hvad det udløste af tanker i hende. Hun fik en opgave med hjem til ugen efter.

Opgaven Trine fik, kalder jeg Spejløvelsen.

“Tag et stykke papir fold det på midten, skriv svigermors navn øverst med + over den ene kolonne og – over den anden. Og så ellers tillad dig selv at erkende alle de tanker du har om, hvad der var positivt og negativ ved din svigermor og skrive det ind på arket. Sætte 10 til 15 minutter af til det, læg det væk. Skulle der dukke andet op senere var det ok at tilføje det.

Efter 5 dage tager papiret frem og streger svigermors navn og indsætter sit eget. Forhold dig til hvert eneste udsagn/ tanke du har skrevet, i forhold til sig selv. Se hvor du genkender det hos dig selv, se og erkende, hvad svigermor egentlig viste hende. Desuden kan du bruge den frigørelsesteknik, du har lært.”

Ugen efter fortæller hun, at hun havde kunnet forholde sig til og se alle punkter hos sig selv på nær et enkelt, som hun gerne ville have hjælp til.

Det var, at hendes svigermor fyldte hele rummet, når hun kom ind. Trine oplevede det, som om der ikke var plads til andre.

Hun sagde: ”Jeg kan simpelthen ikke se, hvad jeg skal erkende eller lære omkring mig selv af det.”

Nu havde jeg jo oplevet Trine komme til undervisning gennem nogle uger og nej, Trine fyldte ikke i rummet, tværtimod, hun kunne let ”forsvinde” i mængden.

Så mit spørgsmål til Trine var først ”Vil du gerne være som din svigermor?” Et stort og rungende ”NEJ” fra Trine.

Mit næste spørgsmål var ”Vil du gerne kunne tage den plads i rummet, som der er optimal for dig?” ”JA” og derfra fik vi en videre snak om det at tage den plads, som vi hver især har brug for.

2 uger efter kommer Trine ind til undervisning, strålende, fylder i rummet, er synlig og spørger fra start, om hun må fortælle om sin oplevelse – ”Først tak for den fantastiske øvelse, jeg bruger den rigtig meget. Og ferien – I drømmer ikke om, hvilken skøn svigermor jeg har. Vi har simpelthen haft det så fantastisk og sikke mange fortællinger jeg har fået om min kærestes barndom og rævestreger, når vi havde køkkentjansen sammen. ”

I Trines tilfælde, var hun allerede inden opholdet med familien påvirket af sit syn på svigermor og det, det skabte i hende. Typisk prøvede hendes underbevidst at få hende til at undgå situationen. Egentlig fordi Trine mange gange i sit liv havde oplevet, at der ikke var plads til hende, at hun ikke blev hørt og set. Oplevelser, som hun genkendte fra sin barndom og netop i barndommen indenfor de første 6-7 år skabes grundlaget for tanke- og adfærdsmønstre.Ved at blive bevidst om de fortrængte oplevelser og det de havde skabt, hvilket bl.a. kurset i det hele taget gik ud på, så kunne Trine nu se sig selv i et helt andet lys.

Ved kursets afslutning var Trines kommentar. ”Wauv, tænk sig, hvor meget de fortrængte hukommelser, har påvirket mit selvværd og tillid til mig selv. Hvor har jeg bare ladet andre tage styringen i mit liv. Jeg er nu blevet meget mere bevidst om, når det er mine tidligere mønstre, der prøver at føre mig på vildspor, så jeg kan se og erkende, hvad det egentlig handler om og træffe mere hensigtsmæssige valg. Tusind tak.”

Som du måske har oplevet, går der typisk nogle dage ind i ferien, før du er landet helt i ferieenergi, har sluppet arbejdets og hverdagens rutiner måske mest af alt tankemæssigt.

Hvad bød din ferie på?

Gav dine ferie dig energi og glæde eller er der måske også lidt stress med hjem i kufferten eller rygsækken.

Det bliver i næste blogindlæg, handler om, hvordan ferien skaber stress for nogen.

Ved du for resten, at efter sommerferie og jul er der et opsving i ansøgning om skilsmisse?

 

Spejløvelsen og Frigørelsesteknikken og meget andet er det jeg underviser i

Forskellige forløb med mig Live eller online med min støtte på 

Helt på egen hånd.